Celne UWAGI
Zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy detaliczni żywności, przywiązują coraz większą uwagę do jakości kupowanej przez siebie żywności. Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności stało się więc priorytetem dla wszystkich osób zaangażowanych w produkcję, dystrybucję, logistykę i sprzedaż. Działając w branży FMCG warto więc dowiedzieć się, czym jest i kiedy wdrożyć Certyfikat Bezpieczeństwa Żywności IFS.
International Featured Standards, czyli IFS, to zestaw norm związanych z certyfikacją bezpieczeństwa żywności, jakością produktów oraz procesami w organizacjach związanych z sektorem spożywczym. Certyfikacja IFS ma za zadanie sprawdzenie przestrzegania norm i zasad, a także wdrożenia jednolitości i jakości procesów, dzięki którym możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa produkowanej żywności. IFS zostało opracowane przez niemieckie sieci handlowe, jednak obecnie zyskało uznanie w niemal całej Europie Zachodniej.
IFS Food to najbardziej znany standard w tej rodzinie, który skupia się na produkcji żywności i przetwórstwie. Inne standardy obejmują IFS Logistics (dotyczy transportu i dystrybucji), IFS Broker (dla pośredników i importerów) oraz IFS Wholesale/Cash & Carry.
Certyfikacja IFS jest ważna, ponieważ zapewnia producentom, sprzedawcom, a przede wszystkim konsumentom gwarancję, że produkty spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa, jakości i legalności. Certyfikacja jest często wymagana przez sieci handlowe, a jej posiadanie otwiera dostęp do wielu rynków, pomaga lepiej zarządzać ryzykiem i bezpieczeństwem podczas produkcji i w łańcuchu logistycznym, a także pozwala poprawić efektywność wielu procesów. Dzięki posiadaniu certyfikatu IFS sieci handlowe i inne podmioty nie muszą dokonywać audytów bezpieczeństwa żywności przed rozpoczęciem współpracy w zakresie sprzedaży czy dystrybucji produktów danego producenta.
Aby uzyskać certyfikację IFS, firma musi przejść proces audytu prowadzony przez niezależną jednostkę certyfikującą. Audyt obejmuje ocenę systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności firmy, w tym jej procedur, praktyk produkcji, a także szkolenia pracowników. Firma musi wykazać, że ma solidne mechanizmy kontroli i zarządzania ryzykiem na każdym etapie swojej działalności, od produkcji po dystrybucję.