Agencja celna

SENT w branży odzieżowej – istotne zmiany i wyłączenia

09.10.2025 Agencja celna Zdjęcie - SENT w branży odzieżowej – istotne zmiany i wyłączenia
Udostępnij:

SENT w branży odzieżowej – istotne zmiany i wyłączenia

System SENT to system monitorowania przewozu towarów wrażliwych utworzony przez KAS.

Rozporządzenie to stanowi kolejny krok w walce z szarą strefą w obrocie odzieżą i obuwiem przywożonymi do Polski, a także z potrzeby ochrony rynku wewnątrzunijnego przed napływem towarów niskiej jakości z krajów spoza UE.

Rozszerzenie dotychczasowego katalogu towarów będzie dotyczyło podmiotów, których podstawową działalnością jest obrót odzieżą i obuwiem, a także np. kupują odzież dla swoich pracowników (np. ubrania ochronne).

SENT w branży odzieżowej – istotne zmiany i wyłączenia

Obowiązkiem monitorowania przewozu towarów z wykorzystaniem systemu SENT mają zostać objęte towary:

  • z działu 61 CN – artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, z dzianin, jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tym działem przekracza 10 kg,
  • z działu 62 CN – artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, inne niż z dzianin, jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tym działem przekracza 10 kg,
  • z kodu CN 6309 00 00 – odzież używana i pozostałe artykuły używane, jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tym kodem przekracza 10 kg,
  • z działu 64 CN – obuwie, z wyłączeniem pozycji CN 6406 (części obuwia), jeżeli w przesyłce towarów objętych tym działem jest więcej niż 20 sztuk obuwia (co stanowi 10 par obuwia albo np. 20 sztuk prawych butów),
  • objętych działem 61 lub 62 CN lub 64 CN, z wyłączeniem pozycji CN 6406, jeżeli masa brutto przesyłki obejmującej zmieszane towary z co najmniej dwóch z tych działów, przekracza 10 kg.

Monitorowane w SENT będą musiały być przywozy powyższych towarów do Polski (zarówno z UE jak i pochodzących z terytorium państwa trzeciego, po uprzednim dopuszczeniu ich w kraju do swobodnego obrotu w Unii Europejskiej, i których miejsce zakończenia przewozu jest również poza terytorium kraju, w innym państwie członkowskim UE).

Istotne jest, że obowiązek dokonywania zgłoszenia SENT będzie dotyczył wyłącznie tych przewozów, do których nie dołączono faktury, czyli dokumentu w formie papierowej lub w formie elektronicznej, zawierającego dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie, dokumentującej dostawę towarów, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub eksport towarów. Warto podkreślić, iż faktura ta może być w formie papierowej albo jej odwzorowania cyfrowego, tj. np. skanu udostępnionego na monitorze ekranowym (np. telefonie, tablecie), będącego kopią elektroniczną treści zapisanej w postaci papierowej. Odwzorowanie cyfrowe musi umożliwiać zapoznanie się z treścią i jej zrozumienie, bez konieczności bezpośredniego dostępu do oryginału.

W przypadku faktury w formie elektronicznej, musi być ona zwizualizowana, tj. prezentować treść dokumentu elektronicznego w sposób umożliwiający zapoznanie się z tą treścią i jej zrozumienie. W uzasadnieniu podkreślono, iż z obowiązku objęcia systemem SENT nie będą zwolnione przewozy odzieży i obuwia, jeżeli do tych przewozów zostanie załączona np. faktura elektroniczna w formacie XML, bowiem taki format uniemożliwia zapoznanie się z jej treścią.

Warto podkreślić, iż ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie dodatkowego wyłączenia z obowiązków monitorowania przewozu odzieży i obuwia, jeżeli podmiot posiada status upoważnionego przedsiębiorcy AEO lub jest stroną zawartej z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej umowy o współdziałanie.

Za niedopełnienie obowiązków (np. brak zgłoszenia przewozu towarów przez podmiot dokonujący w Polsce ich wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu) jest przewidziana kara w wysokości 46% wartości brutto niezgłoszonego towaru, jednak nie mniej niż 20 tys. zł.

Zmiana w SENT w praktyce

  • Podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego / importu odzieży lub butów będą musiały dokonać zgłoszenia takiego przewozu w systemie SENT, zanim przekroczy on granicę Polski / zostanie dopuszczony do obrotu.
  • Odpowiednie informacje będzie trzeba przekazać przewoźnikowi, który również będzie musiał uzupełnić w zgłoszeniu SENT swoją część danych, a podczas przewozu uruchomić lokalizator GPS.
  • Ostatecznie po zakończeniu przewozu towaru będzie trzeba formalnie potwierdzić w SENT jego otrzymanie.
  • W przypadku, gdy przewozowi towarów rozpoczynającemu się w kraju nie będzie towarzyszyła papierowa faktura albo jej odwzorowanie cyfrowe lub faktura elektroniczna, w formacie umożliwiającym zapoznanie się z jej treścią, wtedy również przed rozpoczęciem takiego przewozu będzie konieczne wysłanie zgłoszenia SENT, uzupełnienie go przez przewoźnika, lokalizacja GPS i na końcu potwierdzenie otrzymania towarów (dla przewozów kończących się w Polsce).
  • Wszystkie te działania będą możliwe dopiero po odpowiednim zarejestrowaniu podmiotu w systemie SENT i upoważnieniu osób do obsługi zgłoszeń SENT w imieniu podmiotu.
  • Przewozy mogą również zostać wytypowane do kontroli, wówczas konieczne jest wstrzymanie się z rozładunkiem, w przeciwnym wypadku narażamy się na kary.

Jeżeli jesteś importerem lub eksportem możesz skorzystać z pomocy naszej Agencji Celnej oraz doradztwa w tym zakresie.

Magdalena Kowalczyk |  Manager of Customs Agency Magdalena Kowalczyk | Manager of Customs Agency

Pozostałe aktualności

Śmiało, czekamy
na Twój ruch

Skontaktuj się z nami jeszcze dziś! Przygotujemy dla Ciebie ofertę skrojoną na miarę Twoich preferencji i potrzeb.

Chcesz nas bliżej
poznać?

Zajrzyj na nasze media społecznościowe, by być na bieżąco z tym, co u nas.

cta

Dawka newsów z branży TSL o spedycji morskiej i oceanicznej oraz informacje o zmianach w przepisach celnych, a czasami także trochę z życia TIRSPED
…z dostawą online co dwa tygodnie