Słownik spedytora
Kompletacja (ang. order picking) to proces obejmujący wszystkie czynności związane z lokalizowaniem i zebraniem produktów, które zostały zamówione przez klienta. Efektem jest zgromadzenie wszystkich elementów składowych zamówienia w jednym miejscu, w celu ich skonsolidowania i dalszej wysyłki.
Kompletacja zamówień jest niezwykle istotnym elementem logistyki wewnętrznej – wdrożenie odpowiednich procedur pozwala skrócić czas realizacji zamówień oraz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.
Na przebieg procesu kompletacji zamówień mocno oddziałują właściwości fizyczne towarów tj. ich kształt, wymiary, waga, ilość. Determinują poziom zautomatyzowania kompletacji oraz miejsce, gdzie działania te będą przebiegać.
Z uwagi na sposób obsługi wyróżniamy:
Z uwagi na miejsce kompletacji wyróżniamy:
Aby kompletacja przebiegała w możliwie najszybszym tempie, niezbędne jest wprowadzenie systemu WMS oraz odpowiednich procesów. Na dobór optymalnego systemu kompletacji zamówień w głównej mierze wpływają cele strategiczne przedsiębiorstwa.
Do podstawowych metod kompletacji zaliczamy:
1) Metodę człowiek do towaru (zwaną systemem dynamicznym) – pracownik samodzielnie kompletuje zamówienie, przemieszczając się po terenie magazynu.
Najpowszechniejszymi sposobami kompletacji w tym systemie są:
2) Metodę towar do człowieka (zwaną systemem statycznym) – towar trafia bezpośrednio do stanowiska pracownika odpowiadającego za proces kompletacji zamówienia. Automatyzację procesów wspierają dostępne na magazynie technologie. System statyczny wykorzystywany jest głównie w miejscach dysponujących dość wąskim asortymentem.
Wyeliminowanie konieczności przemieszczania się pracownika po magazynie pozwala na zaoszczędzenie czasu, a tym samym zwiększenie efektywności.