Spedycja drogowa
Polski rynek kurierski, ekspresowy i paczkowy (KEP) stoi u progu znaczącej transformacji. Dwie kluczowe spółki Skarbu Państwa – Poczta Polska oraz ORLEN (a dokładniej ORLEN Paczka) – zawarły strategiczne porozumienie, którego celem jest konsolidacja sił w sektorze logistycznym a dokładniej kurierskim. Ten ruch ma potencjał, by stworzyć potężnego, krajowego operatora, który rzuci wyzwanie dotychczasowym liderom rynku, oferując klientom bezprecedensową skalę i dostępność usług.
Zarządy Poczty oraz Orlen Paczki mówią wprost że celem konsolidacji jest osiągniecie ponad 30 tysięcy punktów odbioru (PUDO i automaty paczkowe). Głównym motorem tej współpracy jest potrzeba skokowego zwiększenia skali działania i stworzenia konkurencyjnego podmiotu na szybko rosnącym rynku e-commerce. W proporcjach:
Tak rozbudowana sieć ma bezpośrednio konkurować z dominującymi obecnie na rynku prywatnymi operatorami, zapewniając alternatywę i stabilizując ceny. W kwestii największych znaków zapytania, pozostawiamy jakość operacyjną po połączeniu.
Porozumienie między Poczta Polską a ORLEN-em wyznacza ramy strategiczne, z wyraźnym planem na przyszłość, widać to zwłaszcza po strukturze własności. W pierwszej fazie, Poczta Polska ma objąć mniejszościowy pakiet udziałów w spółce ORLEN Paczka, która ma stać się bazą dla połączonej działalności kurierskiej. Następnie do majątku ORLEN Paczki mają trafić automaty paczkowe należące do Poczty Polskiej.
Najważniejszą informacją jest opcja, zgodnie z którą Poczta Polska będzie mogła docelowo nabyć 100% udziałów w ORLEN Paczce, co doprowadzi do pełnej konsolidacji pod jedną marką (prawdopodobnie Pocztex, czyli marka kurierska Poczty).
Taka strategia ma pozwolić na efektywne wykorzystanie synergii, obniżenie kosztów logistycznych i szybkie unowocześnienie usług, zwłaszcza w zakresie doręczeń do automatów paczkowych.
Szukając plusów połączenia potencjałów Poczty Polskiej i ORLEN Paczki ma przynieść wymierne korzyści dla wszystkich uczestników rynku:
Rozmyślając o tym projekcie czuję wielki potencjał, ale i jeszcze większe wyzwania:
Połączenie sił Poczty Polskiej i ORLEN Paczki to strategiczna odpowiedź na dynamiczny rozwój rynku e-commerce. Choć wymaga sprawnej integracji i modernizacji, ma szansę stworzyć największą sieć punktów odbioru w kraju, z korzyścią dla klientów i dla wzmocnienia polskiej infrastruktury logistycznej.
Daniel Rokicki | Sales and Business Development Director – Road Freight
20.11.2025
Agencja celna
Cło antydumpingowe – etapy postępowania
30.10.2025
Spedycja drogowa
Kolejna Rewolucja w Systemie e-TOLL Uderza w Transport
29.10.2025
Agencja celna
Jakie formalności celne są niezbędne przy spedycji morskiej?
23.10.2025
Agencja celna
CO TO JEST numer EORI? Jak sprawdzić numer EORI?