Spedycja lotnicza
Aerozole – zmiana ciśnienia i temperatury w kabinie samolotu może wywołać wyciek, jeśli pojemnik nie jest prawidłowo zamknięty/ zaklejony. Zdarzały się przypadki wybuchu pojemników na skutek przegrzania.
Akumulatory – akumulatory bez elektrolitu (dry cells) jakkolwiek nie są materiałem niebezpiecznym, muszą być tak opakowane aby uniemożliwić zwarcie.
Aparatura dentystyczna – może zawierać rozpuszczalniki i żywice.
Aparaty elektryczne – aparaty z napędem elektrycznym takie jak wózki, kosiarki, wózki golfowe, inwalidzkie mogą mieć akumulatory tzw. „mokre”.
Artykuły gospodarstwa domowego – mogą zawierać farby, aerozole, palne płyny, chemiczne środki czyszczące.
Butle z gazem – jeśli są napełnione, mogą być przyjęte do przewozu wyłącznie jako cargo.
Chemikalia – większość art. chemicznych kwalifikuje się jako mat. niebezpieczne i wyłącznie wykwalifikowany personel podejmuje decyzję, czy można przewieźć je jako cargo. Nigdy nie wolno przyjąć tych materiałów do przewozu jako bagaż.
Chemikalia do basenów pływackich – mogą zawierać kwasy oraz chlorki w stanie płynnym lub stałym.
Części lotnicze – części zapasowe, wyposażenie samolotu tzw. COMAT (company materials) mogą zawierać materiały spełniające kryteria materiałów niebezpiecznych np. sprężony gaz, farby, aerozole, zestawy ratownicze
Części maszyn – mogą zawierać rozpuszczalniki, farby, chemikalia.
Części samochodowe – w tym także do silników, motocykli – mogą zawierać mokre akumulatory, amortyzatory gazowe, poduszki powietrzne.
Fajerwerki – są one silnie wybuchowe
Farby – w większości farby są płynami palnymi i mogą być przyjęte do przewozu wyłącznie jako cargo. Emalie, lakiery, pokosty, bejce, politury, rozpuszczalniki także podlegają tym restrykcjom. Obniżenie ciśnienia w samolocie może spowodować otwarcie wieczka pojemnika i wyciek
Gaz schłodzony w stanie płynnym – schłodzone gazy (cryogenic liquid) takie jak azot, hel, argon są niebezpieczne w przypadku zetknięcia ze skórą oraz grożą uduszeniem w zamkniętym pomieszczeniu (przy wycieku)
Instrumenty / przyrządy – mogą zawierać rtęć
Mrożona żywność – może być pakowana w suchy lód, co mogłoby mieć negatywny wpływ na pasażerów lub zwierzęta
Narzędzia podręczne – narzędzia takie jak np. piły łańcuchowe mogą mieć silnik spalinowy z paliwem w baku
Paliwo do zapalniczek – zapalniczki z płynem mogą przeciekać podczas transportu wytwarzając wybuchowe opary w kabinie oraz bagażnikach samolotu.
Pojazdy samojezdne – pojazdy samojezdne jak samochody, motocykle mogą zawierać paliwo, akumulatory, gaśnice, poduszki powietrzne itp.
Próbki diagnostyczne – mogą zawierać substancje zakaźne.
Rtęć – w wysokiej temperaturze i przy niskim ciśnieniu wydziela trujące opary. W stanie płynnym (tj. do – 38 C) b. szybko działa na aluminium osłabiając jego strukturę. W przypadku wycieku w samolocie b. trudna do wykrycia i usunięcia, powoduje duże szkody w konstrukcji samolotu.
Skrzynki z narzędziami – mogą zawierać mat. wybuchowe (nity z nabojami), sprężony gaz, kleje lub farby w aerozolach, płyny żrące (kwasy, środki czyszczące)
Sprzęt do nurkowania – może zawierać butle ze sprężonym gazem. Puste butle, z manometrem w pozycji „0” można przyjąć do przewozu. Lampy do nurkowania mogą zawierać baterie kwasowo – ołowiowe wielokrotnego użytku.
Sprzęt campingowy – należy uważać na możliwość znajdowania się w nim butli z gazem i płynami palnymi jak: butan, płyny korodujące, oleje palne.
Sprzęt do odwiertów górniczych – może zawierać materiały wybuchowe
Sprzęt ratunkowy – może zawierać urządzenia działające na baterie/ akumulatory: sprzęt ratujący życie lub nawigacyjny- boje , sprzęt pływający, zapałki itp.
Środki czystości – mogą zawierać chlorki, amoniak (np. niektóre detergenty lub odplamiacze zawierają amoniak , który jest silnie korodujący i wydziela trujące opary ), utleniacze.
Wyposażenie elektryczne – może zawierać rtęć lub materiały o właściwościach magnetycznych.
Wyposażenie laboratoryjne – może zawierać chemikalia, rozpuszczalniki, farby.
Wyposażenie do efektów specjalnych, pokazów, filmów – mogą zawierać substancje łatwopalne, wybuchowe lub dymy sceniczne (suchy lód).
Wyposażenie fotograficzne – może zawierać chemikalia korodujące, które reagują z większością stopów i metali używanych w samolocie. Mogą także powodować oparzenia skóry.
Zapalniczki do papierosów – zapalniczki z płynnym gazem pod ciśnieniem mogą spowodować zagrożenie pod wpływem zmniejszonego ciśnienia. Popularne zapalniczki jednorazowe nie są natomiast dostatecznie zabezpieczone przed przypadkowym działaniem co może uwolnić całą zawartość zapalniczki – wystarcza ona do spowodowania eksplozji.
Zapałki – wszystkie rodzaje – dopuszcza się jedynie przy sobie, do użytku osobistego ; zapałki książeczkowe przewożone w bagażu bardzo łatwo otwierają się powodując zagrożenie.
Zestawy naprawcze – mogą zawierać kleje, celulozę, farbę, nadtlenki organiczne, rozpuszczalniki.
Kilka przykładów wypadków z materiałami niebezpiecznymi, które pokazują jak istotne jest przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa: