Spedycja lotnicza
Według raportu Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA) z 2023 roku, w ubiegłym roku transportem lotniczym na świecie przewieziono 124 mln ton ładunków. Jest to wzrost o 14% w porównaniu z rokiem 2021. W tym czasie polskie lotniska obsłużyły łącznie 2,8 mln ton ładunków (co oznacza +12,2% r/r). Jak więc widzimy transport lotniczy cargo odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym globalnym łańcuchu dostaw, umożliwiając szybkie i skuteczne przemieszczanie towarów na całym świecie. Przyjrzymy się więc bliżej lotniczym jednostkom ładunkowym czyli ULD (ang. Unit Load Devices).
Analogicznie jak w transporcie morskim, w lotniczym również mamy możliwość transportowania towarów w kontenerach. Są to specjalnie zaprojektowane i wytrzymałe metalowe pojemniki, które pozwalają na skuteczne i bezpieczne przewożenie różnego rodzaju ładunków na pokładach samolotów. Posiadają charakterystyczny kształt, dostosowany do profilu ładowni samolotu. Kontenery lotnicze występują w różnych rozmiarach i typach.
Do najpopularniejszymi należą:
Palety lotnicze to kolejny kluczowy element transportu lotniczego cargo. Są to specjalnie zaprojektowane platformy, na których umieszczane są ładunki i kontenery lotnicze, co ułatwia ich załadunek, rozładunek oraz transport. Palety lotnicze występują w różnych rozmiarach i rodzajach, ale najpopularniejsze to palety typu:
P1P lub PAG – Palletized Aircraft Gravity (317,5 x 223,5 cm),
Jedną z kluczowych zalet palet i kontenerów lotniczych jest ich standaryzacja, co pozwala na łatwe dostosowanie ich do różnych typów samolotów. Dzięki temu, można zoptymalizować wykorzystanie dostępnej przestrzeni na pokładzie.
Kody identyfikacyjne ULD (Unit Load Device) to system oznaczania jednostek ładunkowych w transporcie lotniczym. Każdy ULD jest oznaczony unikalnym kodem, który zawiera kluczowe informacje o jego właściwościach, takie jak rodzaj ładunku, rozmiar, waga oraz przynależność do konkretnej linii lotniczej.
Kody identyfikacyjne ULD składają się z kilku elementów, w tym: