Spedycja morska
We wtorek jeden z największych kontenerowców na świecie, zablokował Kanał Sueski, stając w poprzek i zatrzymując transporty realizowane tą drogą. Ever Given, obsługiwany przez firmę Evergreen to kontenerowiec zbudowany w 2018 roku, liczący ponad 400 metrów długości i mieszczący 20 124 TEU ładunków.
Statek został częściowo zalany i osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, w trakcie burzy piaskowej. Jak donosi armator, statek stracił sterowność przez silne wiatry. Powstałe zatory możemy śledzić na stronie marinetraffic.com. Obecnie na przepłynięcie czeka ponad 150 statków.
Sytuacja w Kanale Sueskim. Dostęp: 26.03.2021
Od środy osiem holowników pracuje nad wyciągnięciem statku z mielizny i odblokowaniem kanału sueskiego stanowiącego kluczową arterię morską w handlu między Azją a Europą, przez który przechodzi około 12% światowego handlu.
Zawieszenie żeglugi i transportów przez Kanał Sueski wywołał wiele problemów w światowym łańcuchu dostaw. Nie wiadomo, kiedy kanał zostanie odblokowany. Jak donoszą eksperci; wysiłki mogą przynieść efekty w następnym tygodniu, gdy przypływy staną się silniejsze. Sytuacja jest napięta i może wpłynąć na stawki frachtu morskiego i cen towarów. Najpoważniejsze zakłócenia dotyczyć będą ropy, której ceny już poszły w górę o 4 proc. Przez Kanał Sueski dziennie transportowanych jest nawet 600 tys. baryłek ropy.
Armatorzy ze względu na przedłużające się prace nad odblokowaniem Kanału Sueskiego przekierowują niektóre statki, aby zapewnić transport innymi trasami. Poniżej aktualizacja rejsów dotkniętych incydentem.
Do opłynięcia Afryki przekierowano m.in. następujące rejsy:
Statki MSC, które zostały zawrócone:
Statki zakotwiczone na Wielkim Jeziorze Gorzkim podczas tranzytu:
Statki płynące na południe:
Statki oczekujące w kierunku północnym:
Jak możemy się dowiedzieć od Hapag-Lloyd, armator obecnie nie zna dokładnego czasu ETA swoich statków, których dotyczy problem. Część z nich została przekierowana, pozostałe oczekują na przepłynięcie, zgodnie z planowaną trasą.
Statki Hapag-Lloyd oczekujące na dalszą podróż:
Statki partnerów z THE Alliance, które mają na pokładzie również kontenery Hapag-Lloyd, przekierowane przez Przylądek Dobrej Nadziei:
Yang Ming przekierował 6 statków, pozostałe oczekują na przepłynięcie przez Kanał.
Handel | Nazwa statku | Comn Voy | Kod rejsu | Status |
Azja / USEC | JEDEN MARVEL | 054E | EC5 109E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei |
YM WELLHEAD | 030E | EC4 108E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
ONE MUNCHEN | 027W | EC4 102W | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
ŚREDNI MOST | 013E | EC4 107E | Czeka w Suezie | |
MANDAT YM | 070E | EC5 108E | Czeka w Suezie | |
Azja / Europa | HMM DUBLIN | 003E | FE2 051E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei |
HMM SZTOKHOLM | 003W | FE3 109W | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
HMM ROTTERDAM | 003E | FE3 102E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
HYUNDAI PRESTIGE | 082E | FE4 104E | Trasa przez Przylądek Dobrej Nadziei | |
NYK ORION | 066E | FP1 108A | Czeka nad Great Bitter Lake | |
JEDEN ŻURAW | 019E | FP2 105A | Czeka nad Great Bitter Lake | |
NEW YORK EXPRESS | 041E | MD1 103E | Czeka nad Great Bitter Lake | |
YM WISH | 029E | MD3 103E | Czeka nad Great Bitter Lake | |
HMM GDAŃSK | 003E | FE3 101E | Czeka w Port Saidzie | |
SHANGHAI EXPRESS | 037E | MD1 104E | Czeka w Port Saidzie | |
SALAHUDDIN | 016E | MD2 102E | Czeka w Port Saidzie | |
TOKIO BAY | 2108E | IEX 104E | Czeka w Port Saidzie | |
JEDEN ŁABĘDŹ | 016W | FP2 044BD | Czeka w Suezie | |
MOST MILANO | 014W | MD1 108W | Czeka w Suezie | |
ZWYCIĘZCA YM | 031W | MD3 107W | Czeka w Suezie | |
FONTANNA YM | 155W | IEX 109W | Czeka w Suezie | |
AMOLIANI | 2105W | IEX 110W | Czeka w Suezie |
China Ocean Shipping Company
13 statków COSCO napotkało utrudnienia w związku z incydentem. 2 z nich przekierowano wokół Afryki, pozostałe oczekują na przepłynięcie przez kanał.
Statki COSCO dotknięte incydentem | Źródło: lines.coscoshipping.com
3 statki Maersk utknęły i czekają w kanale, 29 statków oczekuje na wejście do kanału, 15 statków zostało przekierowanych wokół Afryki. Status statku Maersk, klienci mogą sprawdzić na poniższej stronie:
https://www.maersk.com/portaluser/login
Jak możemy dowiedzieć się od strony Ocean Network Express, 17 statków armatora będzie miało opóźnienie w związku z sytuacją w Kanale Sueskim.
Statki ONE dotknięte incydentem | źrodło: One-line.com
Wykaz statków CMA CGM dotkniętych blokadą Kanału Sueskiego:
Statki CMA CGM dotknięte incydentem | źrodło: Cma-cgm.com
OOCL UNITED KINGDOM, OUK, voyage 16 – został przekierowany i opływa Afrykę.
Statek Ever Given po wielu dniach został skutecznie odholowany. Tym samym żegluga w obie strony została wznowiona. Powstały zator będzie rozładowywany stopniowo, co prawdopodobnie zajmie kolejnych kilka dni. Obecnie na przepłynięcie kanałem czekają 422 statki.
Odblokowanie kanału to ogromna ulga dla armatorów, firm zajmujących się importem oraz eksportem, ale również dla władz Egiptu, które czerpią rocznie aż 5,6 mld USD zysków, z tytułu transportów odbywających się przez Kanał Sueski.
https://www.tirsped.com.pl/blog/ever-given-sytuacja-w-kanale-sueskim-update/