Spedycja morska
Transport morski na świecie, od lat notuje regularne wzrosty, jednak pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zachwiała sytuacją na rynku. Jak wygląda ona obecnie i jak zmieniała się w ostatnim czasie?
Światowy wolumen handlu morskiego do połowy 2019 stale wzrastał;
Światowa przepustowość kontenerów w transporcie morskim (w mln TEU)
Mimo, że rok 2019 zamknął się wynikiem wyższym niż 2018, to od drugiego kwartału zauważyć można było lekkie obniżenie tempa wzrostu, a następnie intensywny spadek, w ostatnim kwartale. Spowodowane było to rozwijającą się pandemią w Chinach. Obecnie rozprzestrzenienie się wirusa rzutuje już na całą, światową ekonomię. Liczne restrykcje, zamknięcie części sektorów gospodarki, szybko przełożyły się na wzrost cen frachtu morskiego oraz ograniczoną dostępność sprzętu w portach. Eksperci szacują, że spowolnienie utrzyma się również w bieżącym roku.
W Unii Europejskiej obserwujemy podobne tendencje – wzrosty na przestrzeni lat i spadek wolumenu, począwszy od połowy 2019r. Masa brutto towarów przeładowanych w głównych portach UE najmocniej spadła w II kwartale 2020 roku – o 17,0% (po pierwszym lockdownie w Europie), w porównaniu do analogicznego kwartału 2019 roku.
Masa brutto towarów obsługiwanych drogą morską w głównych portach EU (II kw. 2014r. – II kw. 2020r.)
Źródło: ec.europa.eu
Polskie porty dynamicznie się rozwijają, a wzrost wolumenu należy do jednego z najintensywniejszych w Unii oraz na świecie. Przez ostatnich 10 lat odnotowały one ponad trzykrotny wzrost w ilości przeładowanych TEU:
Masa przeładunków w polskich portach morskich w 2019 r. osiągnęła 93,9 mln ton, czyli o 2,3% więcej niż w 2018 r. Na ten wynik składają się osiągnięcia portów w:
Tylko jeden z polskich portów odnotował spadek -5,2% i jest to port w Świnoujściu.(3
https://www.tirsped.com.pl/blog/port-gdansk-wsrod-liderow-na-baltyku/
Źródła:
1. https://stats.unctad.org/handbook/MaritimeTransport/Indicators.html
2. https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=13321