Spedycja morska
Spedycja międzynarodowa często odbywa się przy użyciu różnych środków przewozu. Transport intermodalny łączy ze sobą kolej, ciężarówki, samoloty i statki, dla stworzenia zoptymalizowanego systemu transportowego towarów. W takim łańcuchu logistycznym potrzebne są punkty styku, umożliwiające przeładowanie towaru lub jednostek intermodalnych (np. kontenerów) na inny środek transportu. Miejsce to, nazywamy terminalem przeładunkowym.
Terminal przeładunkowy to miejsce, w którym dochodzi do przeładunku towarów i zmiany środka transportu. Możliwe jest to dzięki, odpowiedniej infrastrukturze, w skład której wchodzą:
Terminale przeładunkowe, posiadają również odpowiednią przestrzeń do przechowywania i składowania towarów, które czekają na odbiór i załadunek. Dzięki temu stanowią one nie tylko punkt styku różnych środków przewozu, ale stanowią również bufor między różnymi przepustowościami i częstotliwościami danego rodzaju transportu.
Istnieje wiele kryteriów podziału terminali przeładunkowych, jednak najpopularniejszym jest kryterium lokalizacyjne. Zgodnie z nim wyróżniamy terminale:
Popularnym kryterium jest również rodzaj obsługiwanych ładunków. Wyróżniamy tutaj terminale:
Łączna, roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego w Polsce wynosi 8,2 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 5,2 mln TEU, a w terminalach lądowych – 3,0 mln TEU. W Polsce istnieją 34 główne terminale, z czego:
Źródła: (1) GUS, transportgeography.org