Spedycja morska
Chiny od 2009 roku, nieustanne są największym światowym eksporterem. W 2019 roku wartość eksportu wyniosła 2 499 bln USD. Największy udział w tym miały maszyny oraz elektronika (26,9%). Planujesz rozpoczęcie importu z Chin i zastanawiasz się jaką wybrać formę transportu? Do dyspozycji masz drogę morską, kolejową i lotniczą. Oto przewodnik, który ułatwi Ci podjęcie odpowiedniej decyzji.
Najpopularniejszy jest transport morski, który jest najtańszą ze wszystkich opcji. Wiąże się jednak z długim czasem przemieszczania towarów – w przypadku Chin jest to ok 30 dni (w zależności od portu załadunku). W transporcie morskim towary przemiesza się kontenerami (statki kontenerowe) lub jak to ma miejsce np. w przypadku kruszyw, bez kontenerów – przez tzw. masowce. Szacuje się, że nawet 90-95% międzynarodowego transportu towarów odbywa się drogą morską.
Podstawową jednostką wymiarową kontenera jest jego długość określona na 20 stóp (1 stopa = 304,80 mm = 0,304 m), czyli – TEU (twenty-feet equivalent unit). To na podstawie ilości TEU obliczany jest koszt transportu – cena zależy między innymi od tego, ile TEU chcemy przetransportować. Jednostka ta stosowana jest również do celów statystycznych w transporcie morskim oraz do określania pojemności statków. Dla przykładu największa z pływających jednostek, HMM Algeciras mieści na pokładzie 24 000 TEU.
Skoro transport morski z Chin zajmuje ok. 30 dni, co w takim razie z przemieszczaniem produktów spożywczych? W przypadku żywności można zastosować kontenery o regulowanej temperaturze, dzięki czemu nie musimy się martwić o termin dostarczenia ładunku. Kontenery te mają możliwość ustawienia stałej temperatury w zakresie -30 a +30°C. Są to:
Gdy już jesteśmy przy temacie wielkości ładunku, watro poznać podstawowe rozróżnienie transportu kontenerowego. Jest to FCL czyli (ang. Full Container Load) transport całokontenerowy, oraz LCL (ang. Less then Container Load), sosowany gdy transportujemy niewielkie ładunki. FCL to nic innego jak transport przy wykorzystaniu pełnej ładowności kontenera. LCL to tzw. drobnica morska, czyli przemieszczanie towaru, który nie wykorzystuje pełnej ładowności kontenera i dla oszczędności kosztów transportu konsolidowany jest z innymi towarami.
Zobacz również:
https://www.tirsped.com.pl/blog/co-warto-wiedziec-importujac-z-chin-czyli-incoterms-2020-dla-transportu-morskiego-i-wodnego-srodladowego/
Transport lotniczy to zdecydowanie najszybsza forma transportu towarów z Chin – możliwe jest dostarczenie ładunku, od fabryki do biura w Polsce w zaledwie kilka dni. Nie jest to jednak szeroko stosowana forma ze względu na wysokie koszty frachtu. Sprawdza się on w przypadku wybranych, wartościowych towarów, takich jak elektronika i biżuteria, oraz w przypadku towarów w bardzo krótkim terminie ważności (wybrane produkty spożywcze). Drogą lotniczą odbywa się około 5% światowego handlu międzynarodowego.
Transport kolejowy z Chin dynamicznie się rozwija, stając się prawdziwą alternatywą dla transportu morskiego. Od początku 2020 roku do 5 listopada na Nowy Jedwabny Szlak wyprawiono 10 180 pociągów kontenerowych. Ilość przewożonych ładunków tą drogą wyniosła 927 tysięcy TEU i wzrosła tym samym aż o 54%. (źródło: rynekinfrastruktury.pl). Ceny transportu kolejowego przez ostatnich kilka lat spadły o ponad 100%, co czynie je obecnie bardzo atrakcyjnymi. Powracająca popularność transportu kolejowego jedwabnym szlakiem sprawiła, że wiele firm logistycznych inwestuje w nowe połączenia i serwisy realizowane tą drogą. Przykładowe połączenie na linii Gdańsk – Busan wynosi 18 dni (Serwis AE19).
Zobacz również:
https://www.tirsped.com.pl/blog/pierwszy-miedzykontynentalny-pociag-maerska-z-europy-do-azji/