Trendy TSL
Koronawirus 2019-nCoV profesjonalnie określany SARS-CoV-2, to wirus, z rodziny „Coronavirinae” , od której wzięła się jego nazwa. Wśród znanych koronawirusów wyróżniamy te, występujące w świecie zwierząt ale także i ludzi. Rezerwuarem Koronawirusa 2019-nCoV są ludzie i nietoperze, a zatem to od nich potencjalnie można zarazić się drogą kropelkową. Infekcja powoduje ciężkie i szybko postępujące zapalenie płuc.
Pierwszy odnotowany przypadek zarażenia Koronawirusem miał miejsce w Grudniu 2019 roku w mieście Wuhan, w Chinach. Jak podają oficjalne doniesienia, źródłem epidemii prawdopodobnie był targ Huanan w Wuhanie, gdzie sprzedawane są ryby, owoce morza oraz dzikie zwierzęta.
Mapa ognisk występowania wirusa, ze śledzeniem w realnym czasie, dostępna jest pod poniższym adresem: https://gisanddata.maps.arcgis.com/
Osoby podróżujące do miejsc, w których zdiagnozowano występowania Koronawirusa, powinny zachować szczególną ostrożność oraz zastosować środki bezpieczeństwa.
Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), aby zminimalizować ryzyko zarażenia się wirusem należy:
Infekcja objawia się podobnie jak typowe zapalenie płuc – są to przede wszystkim: wysoka gorączka i nasilający się kaszel oraz duszności.
Porty oceaniczne w Chinach są obecnie otwarte, nie oznacza to jednak, że cały proces logistyczny na linii import-eksport przebiega bez zakłóceń. W portach brakuje personelu do obsługi terminali załadunków i rozładunków. Problemy występują również z transportem ze względu na brak kierowców. 80% fabryk wciąż jest zamkniętych, w związku z czym nie ma możliwości odbierania towaru.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny, nie ma ryzyka zarażenia się Koronawirusem poprzez towary importowane z Chin. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, wirus poza ustrojem może przeżyć prawdopodobnie kilka do kilkunastu godzin.
W związku z zamknięciem fabryk, lotnisk i terminali kolejowych, brakami kadrowymi w portach oraz u chińskich przewoźników, nastąpi istotne zakłócenie łańcucha dostaw, mogące wpływać na zmiany cen towarów. Odczują to przede wszystkim firmy, których działalność uzależniona jest od chińskich fabryk. Możliwe będą problemy wynikające z niedoboru dostaw. Jedną z konsekwencji z pewnością będzie rozważenie przez owe firmy zdywersyfikowania łańcucha dostaw i przeniesienie części produkcji do innych krajów.
Bibliografia: • https://gis.gov.pl/ (Główny Inspektorat Sanitarny) • https://pisil.pl/ (Polska Izba Spedycji I Logistyki) • https://www.who.int/ (Światowa Organizacja Zdrowia – WHO) • https://pl.wikipedia.org/ (Wikipedia)