Trendy TSL
Okres przedświąteczny to nie tylko czas magii i bożenarodzeniowych przygotowywań, ale dla wielu branż to czas najintensywniejszej pracy w roku. Dane statystyczne wyraźnie wskazują, że listopad i grudzień to miesiące, w których nasze wydatki rosną o 40% w porównaniu z pozostałymi miesiącami roku. Związane jest to przede wszystkim ze wzmożoną aktywnością w sklepach stacjonarnych oraz tych online. Co to oznacza dla firm handlowych i logistycznych?
Zgodnie z badaniem Związku Banków Polskich, przeciętny Polak planuje wydać na Święta Bożego Narodzenia średnio 1427 zł. Dla porównania w poprzednim roku kwota ta wynosiła 1259 zł. Większość z tej kwoty przeznaczymy na organizację świąt, w tym na produkty FMCG. Według badania Minds&Roses 2023, na prezenty dla bliskich wydamy średnio 565 zł.
W kontekście e-commerce listopad to czas, kiedy konsumenci wyczekują promocji. Black Friday oraz Cyber Monday stały się symbolicznym otwarciem sezonu zakupów świątecznych. Według badań Mediapanel, w Black Friday w bieżącym roku strony online z kategorii e-commerce odwiedziło aż 15 mln Polaków w ciągu jednego dnia, co oznacza, że promocje i oferty przeglądał co drugi internauta.
Elektronika, odzież i obuwie, oraz kosmetyki i perfumy to najczęściej wybierane kategorie produktów na prezenty świąteczne. Średnia wartość koszyka zakupowego w Black Friday na popularnych marketplace’ach wynosiła 420 zł, a w Cyber Monday wzrosła do 520 zł. Średni koszyk zakupowy zawierał aż 4 produkty. Potwierdza to, że klienci chętnie korzystają z ofert Black Week. Nic dziwnego – jak wskazują wyniki ankiety Black-Friday.Global, aż 95% Polek i Polaków ma świadomość istnienia corocznych, listopadowych promocji.
Okres przedświąteczny to wyjątkowy czas nie tylko dla konsumentów, firm handlowych, lecz także dla branży logistycznej. Zwiększony ruch, promocje, oraz rosnące oczekiwania klientów stawiają przed firmami logistycznymi wiele wyzwań. W tym czasie odnotowuje się kilkukrotny wzrost ilości przesyłek, co sprawia, że operatorzy logistyczni muszą radzić sobie z nadzwyczajnym obciążeniem. Dla przykładu InPost dziennie obsługuje około 1,4 mln przesyłek, w listopadzie i grudniu, ilość ta wzrasta nawet do 5 mln.
Statystyki nie pozostawiają złudzeń – od 30 do 50% klientów, którzy w poprzednich latach składali zamówienia online przed świętami, doświadczyło problemów z dostawą. W związku z tym, skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw staje się kluczowe dla zadowolenia klientów. Nie tylko ilość zamówień rośnie, ale także liczba zwrotów, co wymaga zwiększenia zasobów osobowych i utrzymania zdolności operacyjnych centrów fulfillment. Według PeekQuick 96% niezadowolonych klientów decyduje się nie składać skargi. Jednakże, aż 91% z nich nie powróci już do danego sklepu internetowego. Dlatego też wybór sprawdzonego operatora logistycznego staje się kluczowym elementem sukcesu dla firm działających w sektorze e-commerce.
Źródła: RP.pl. Interia.pl, Rankomat