TSL News
W 2024 roku branża logistyczna stoi przed przełomowymi zmianami. Dynamiczne rozwijające się technologie, nowe regulacje prawne, i zmieniające się warunki rynkowe kształtują przyszłość transportu i dystrybucji. Każdy segment branży, od transportu drogowego po spedycję morską, aż po rynek magazynowy, doświadcza zmian, które wymagają szybkiej adaptacji i innowacji.
Sektor transportu i spedycji drogowej w 2024 roku stoi przed kolejnymi zmianami prawnymi oraz podwyżkami myta. W Austrii, na Litwie, w Węgrzech, Czechach i Szwajcarii następują istotne zmiany w opłatach drogowych i sposobie ich pobierania, zgodnie z unijną dyrektywą dotyczącą emisji CO2. Wyższe stawki myta wpłyną na wzrost kosztów transportowych i logistycznych, a także cen produktów. Nowe stawki myta obowiązują już także w Niemczech, o czym pisaliśmy w poniższym artykule:
https://www.tirsped.com.pl/blog/nowe-stawki-myta-w-niemczech/
W 2024 roku, spedycja morska doświadcza znaczących zmian związanych z wprowadzeniem Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS). EU ETS jest pierwszym na świecie systemem handlu emisjami CO2, mającym na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i przyczynienie się do spowolnienia zmian klimatycznych. Od stycznia 2024, system obejmuje emisje CO2 z rejsów rozpoczynających się lub kończących w portach UE (40% emisji) oraz z rejsów odbywających się całkowicie w granicach UE (100% emisji). W kolejnych latach, system będzie stopniowo rozszerzany.
Zakładając opłatę za emisję CO2 równą 83€ za tonę, transport jednej jednostki ładunkowej z Chin do Polski wzrośnie odpowiednio o 12€ (1 TEU) i 31€ (1 TEU RF). Te zmiany wpłyną na koszty operacyjne i strategie cenowe firm logistycznych, co może prowadzić do wzrostu cen towarów transportowanych drogą morską. O szczegółach pisaliśmy w artykule poniżej:
https://www.tirsped.com.pl/blog/europejski-system-handlu-emisjami-eu-ets-dla-sektoru-morskiego/
https://www.tirsped.com.pl/blog/statek-ostrzelany-na-morzu-czerwonym/
Po wyzwaniach, jakie niosły ze sobą wzrost czynszów i pustostanów w 2023 roku, rynek magazynowy wchodzi w nowy rok z dobrymi perspektywami. Eksperci z Colliers spodziewają się stabilizacji stawek czynszu i zwiększonej aktywności inwestycyjnej. Pozytywny wpływ na sektor będą miały rozwój elektromobilności oraz transportu morskiego, co przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową, wynikające z rosnących potrzeb rynku e-commerce oraz zmian w łańcuchach dostaw.