TSL News
W obliczu trwającego kryzysu na Morzu Czerwonym, realizacja transportów drogą morską obecnie jest utrudniona, a wielu armatorów podjęło decyzję o wyborze trasy wokół Afryki, przez co wzrosły koszty i czas dostawy. Taki stan rzeczy sprawia, że naturalnie to transport kolejowy cieszy się stale rosnącym popytem na wykonywanie dostaw pomiędzy Azją i Europą. Sprawdźmy więc, jak wyglądają statystyki dotyczące spedycji kolejowej z Chin za poprzedni rok.
Przesył towarów za pośrednictwem pociągów towarowych pozwala na skrócenie czasu dostawy w stosunku do wspomnianego wcześniej transportu morskiego. Transport kolejowy z Chin umożliwia bowiem realizację przewozu towarów do europejskich miast w ciągu zaledwie około 11 – 16 dni, w porównaniu do około 32-40 dni drogą morską.
Sytuacja geopolityczna oraz chęć podtrzymania sprawnie działającego łańcucha dostaw sprawiły, że znaczna część chińskich, jak i europejskich przedsiębiorstw zdążyła już przestawić się na transport pociągami towarowymi. Według statystyk opracowanych przez China State Railway Group Co. udział transportu kolejowego w okresie od stycznia do listopada 2023 roku zwiększył się o 7 procent w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Aby nieco lepiej zobrazować realną wielkość transportu, warto wspomnieć, że w tym czasie Chińsko-Europejski Ekspres Kolejowy zrealizował aż 1,75 miliona dostaw kontenerów (20′), co w praktyce oznacza to wzrost aż o 19 procent w stosunku do 2022 roku.
Jak pokazują statystyki, w najbliższych miesiącach, a nawet latach, pociągi towarowe będą odpowiadać za znacznie większy odsetek dostaw, aniżeli miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Warto przy tym wspomnieć, że już teraz serwisy kolejowe z Chin realizowane są do 25 europejskich państw.
Przewoźnicy kolejowi są obecnie w trakcie przygotowań do wzmożonego zapotrzebowania na usługi transportowe drogą lądową. Trwają prace nad zwiększeniem przepustowości dostaw, dzięki czemu przesył towarów z Chin do Europy za pośrednictwem pociągów towarowych będzie jeszcze szybszy i bardziej atrakcyjny cenowo.
Pomimo iż wojna trwa już blisko dwa lata, łańcuch dostaw prowadzony drogą lądową działa bardzo płynnie, bez większych komplikacji. Aktualnie transport kolejowy pomiędzy Chinami i Europą realizowany jest trasą, z całkowitym pominięciem terytoriów, na którym prowadzone są działania wojenne.
Nowy Jedwabny Szlak liczy ponad 11 tysięcy kilometrów długości. Główny, międzynarodowy terminal kolejowy znajduje się w Xi’an. To właśnie tam w okresie od stycznia do listopada 2023 roku obsłużono aż 3217 pociągów. Drugie miejsce zajmuje Chongqing z wynikiem 1923 pociągów, natomiast trzecie Chengdu, gdzie obsłużono równie imponującą liczbę 1841 pociągów towarowych.
Pomimo iż zmiana trasy statków transportowych spowodowała wzrost łącznych kosztów frachtu, pociągi towarowe wciąż są droższym rozwiązaniem. Obecnie wysyłka 20-stopowego kontenera z chińskiego miasta Xi’an do niemieckiego Hamburga to koszt na poziomie 6000 USD.