Incoterms to międzynarodowe reguły handlowe, przygotowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ang. International Chamber of Commerce), które standaryzują warunki umów sprzedaży, zakupu i transportu dóbr. Po 10 latach funkcjonowania Incoterms 2010, przyszedł czas na aktualizację i wprowadzenie w życie nowego wydania.
Reguły pozwalają stronom umowy na prostsze określenie zasad dostarczenia towaru, określając między innymi podział kosztów oraz ryzyka. Mają charakter obligatoryjny i wyznaczone są dla każdego rodzaju środka transportu.
Jakie są najważniejsze zmiany w Incoterms 2020?
Zastąpienie reguły DAT, nową regułą – DPU,
Zmiana wewnętrznej struktury not wyjaśniających oraz ich aktualizacja.
Incoterms 2020
EXW
Z zakładu – miejsce dostawy
FCA
Dostarczone do przewoźnika – miejsce dostawy
FAS
Dostarczone wzdłuż burty statku – port załadunku
FOB
Dostarczone na statek – port załadunku
CFR
Koszt i fracht – port przeznaczenia
CPT
Przewóz opłacony do – miejsca przeznaczenia
CIF
Koszt, ubezpieczenie i fracht – port przeznaczenia
CIP
Przewóz i ubezpieczenie opłacone do – miejsce przeznaczenia
DPU
Dostarczone do miejsca z rozładunkiem – miejsce przeznaczenia
DAP
Dostarczone do miejsca – miejsce przeznaczenia
DDP
Dostarczone, cło opłacone – miejsce przeznaczenia
Incoterms 2010, a Incoterms 2020
Aktualnie koszty są scentralizowane w A9/B9 każdej reguły Incoterms:
CIP wymaga teraz ubezpieczenia z minimalnym pokryciem zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi A (przewidują ubezpieczenie towaru od wszelkich ryzyk, z zastrzeżeniem wyszczególnionych wyjątków),
Incoterms FCA (Dostarczone do przewoźnika) oferuje teraz dodatkową opcję sporządzenia na pokładzie notacji na liście przewozowym przed załadunkiem towarów na statek,
CIF wymaga teraz ubezpieczenia z minimalnym pokryciem zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi C (przewidują ubezpieczenie towaru od ryzyk nazwanych – ryzyk elementarnych, z zastrzeżeniem wyszczególnionych wyjątków),
Reguły Incoterms Dostarczone do przewoźnika (FCA), Dostarczone do miejsca (DAP), Dostarczone do miejsca wyładowane (DPU) i Dostarczone, cło opłacone (DDP) uwzględniają teraz okoliczność, w której towary mogą być przewożone bez udziału przewoźnika zewnętrznego, za pomocą własnego środka transportu,
Incoterms 2020 wyraźnie przenoszą odpowiedzialność za wymagania związane z bezpieczeństwem i kosztami dodatkowymi na sprzedawcę,
Regułę Dostarczone do terminala (DAT) zamieniono na Dostarczono do miejsca wyładowane (DPU). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko „terminal”,
Kluczową kwestią jest to, że DPU odmiennie od innych reguł ustanawia, że ryzyko przechodzi ze sprzedawcy na nabywcę wraz z zakończeniem rozładunku (a nie wraz z postawieniem środka transportu wraz z ładunkiem gotowego do rozładunku).