TSL News
Sektor automotive w Europie kształtuje się jako istotna siła gospodarcza, odpowiadająca za 6,1% PKB Unii Europejskiej. To obszar, który nie tylko generuje znaczące wpływy, ale także stanowi źródło zatrudnienia dla 13,8 miliona osób. Spośród tych licznych miejsc pracy, 2,6 miliona osób angażuje się bezpośrednio w produkcję pojazdów silnikowych, co przekłada się na 8,5% zatrudnienia w sektorze produkcyjnym Unii Europejskiej.
W 2022 roku Republika Federalna Niemiec utrzymała swoją pozycję jako największego producenta samochodów w Europie, a jednocześnie zajęła piąte miejsce w skali globalnej. W tym czasie Niemcy wyprodukowali – 3,3 miliona samochodów osobowych i około 310 000 lekkich pojazdów transportowych.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przedstawiło kompleksową analizę stanu branży automotive w Unii Europejskiej. Raport ACEA dostarcza cennych wskazówek dotyczących stanu branży automotive, ukazując wyzwania, z jakimi się mierzy, oraz możliwości, jakie się przed nią otwierają. Wnioski z raportu mogą posłużyć jako fundament do formułowania strategii na przyszłość, umożliwiając producentom samochodów, dostawcom komponentów, dystrybutorom i specjalistom od logistyki lepsze zrozumienie rynku oraz skuteczne dostosowanie do jego dynamiki. Wnikliwa analiza przedstawionych danych może przyczynić się do lepszego przewidywania trendów i efektywnego zarządzania w sektorze automotive w nadchodzących latach.
Globalna rejestracja nowych samochodów osiągnęła liczbę 66,2 miliona jednostek i była wspomagana przez stopniowe rozwiązywanie problemów z dostępnością komponentów. Jednakże, globalny popyt na pojazdy nadal pozostaje znacznie poniżej poziomów sprzed pandemii. Analiza porównawcza z rokiem 2019, kiedy zarejestrowano 74,9 miliona jednostek, obrazuje skalę spadku rejestracji, co jest wyraźnym sygnałem dla producentów i dystrybutorów na potrzebę adaptacji do nowych warunków rynkowych.
Rynek europejski, który odnotował spadek rejestracji o ponad 10%, staje w obliczu specyficznych wyzwań, w tym zakłóceń w łańcuchach dostaw wynikających z konfliktu rosyjsko-ukraińskiego oraz długotrwałych skutków pandemii COVID-19. Taki stan rzeczy wymusza na branży automotive nie tylko dążenie do optymalizacji procesów i poszukiwania alternatywnych źródeł dostaw, ale również przyspieszenie transformacji cyfrowej oraz inwestycji w technologie przyjazne środowisku.
Branża motoryzacyjna stoi przed koniecznością adaptacji do szybko zmieniającego się krajobrazu ekonomicznego i środowiskowego. Wzrost produkcji w krajach takich jak Chiny czy Indie wskazuje na przesunięcie centrów produkcyjnych i wzrost znaczenia azjatyckich gospodarek w branży. Wzrost produkcji samochodów w tych regionach, wsparty przez lokalne inicjatywy rządowe i wzrost zaufania konsumentów, może decydować o pojawieniu się nowych, dynamicznych graczy na globalnej arenie motoryzacyjnej.
Źródła: Komisja Europejska, ACEA